مرکز ثقل تمامی این کشتارها و ایجاد ناامنی در جهان کجاست؟

logoمدت‌زمان زیادی از بمب‌گذاری‌های پاریس و بروکسل نگذشته بود که مردم شهرهای استانبول، بغداد، دمشق و…، هدف حملات انتحاری- تروریستی دولت اسلامی (داعش) قرار گرفتند.

در طی این عملیات، صدها تن کشته و صدها تن دیگر زخمی شدند. افکار عمومی از بهت و حیرت ابعاد این جنایات خارج نشده بود که جمعه‌شب ۱۵ ژوئیه مردم شهر نیس در فرانسه شاهد یکی از فجیع‌ترین عملیات تروریستی شدند. فردی جنایتکار سوار بر کامیون، خیابان محل برگزاری جشن ملی باستیل را به قتلگاهی دهشتناک مبدل نمود. در این فاجعه بیش از ۸۰ نفر کشته و صدها تن دیگر زخمی شدند. ده تن از قربانیان این جنایت کودک بودند. این فرد در پیامی که قبل از جنایت ضبط‌شده بود، خود را پیرو داعش قلمداد کرد.

هنگامی‌که خبر کشتار مردم بی‌دفاع نیس در مرکز توجه افکار عمومی بود، خبر کودتای نظامی بخشی از ارتش ترکیه در شهرهای آنکارا و استانبول پوشش خبری رسانه‌های جهان قرار گرفت. این کاریکاتور شبه کودتا که عمری کوتاه و چندساعته از یک‌شب را داشت، اما تاکنون صدها کشته، هزاران زندانی و هزاران تصفیه پرسنل در حکومت ترکیه را به دنبال داشته است. این شبه کودتا هنگامی واقع شد که دولت اردوغان طی هفته گذشته با چرخشی ناگهانی در سیاست‌های تاکنونی منطقه‌ای خود، نزدیکی با اسرائیل، عذرخواهی از دولت روسیه و پیشنهاد شگفت‌آور برقراری و بهبود روابط “دوستانه” با دولت بشار اسد را در دستور کار خود قرارداد. چرخشی که در سیاست‌های راهبردی حکومت ترکیه نمی‌توانست با تنش‌هایی در صف‌بندی‌های سیاسی در این کشور همراه نباشد.

آنچه مسلم است حملات تروریستی مرگبار اخیر همزمان است با پیشروی و پیروزی‌های ارتش سوریه در مناطقی از این کشور و نیز پیشروی ارتش عراق و بازپس‌گیری شهر فلوجه که در پی خود صدها کشته و زخمی و بی‌خانمانی و آوارگی هزاران نفر را به دنبال داشت.

کشت و کشتار، ویرانی و آوارگی میلیون‌ها تن از مردم بی‌دفاع این منطقه و حملات انتحاری مرگبار در شهرهای اروپایی و…، این سؤال را در اذهان عمومی به وجود آورده است که علت چیست؟ و اینکه آیا چشم‌اندازی جهت پایان دادن به این فجایع وجود دارد؟

در مقطع سال ۲۰۰۳ آن هنگام که دو قدرت امپریالیستی، آمریکا و بریتانیا تحت لوای دروغین “آزادسازی” عراق اهداف خود را با دمیدن در شیپور جنگ و اشغال عراق آغاز نمودند، میلیون‌ها نفری که در تظاهرات ضد جنگ شرکت داشتند به تجربه رد پای عواملی را که همین روزها در گزارش “هیئت تحقیق نقش بریتانیا در جنگ عراق” منتشر شد، دیده بودند. مردم آگاه سراسر جهان می‌دانستند که اخبار جعلی، شایعات، دروغ‌ها و مهندسی افکار عمومی پوششی است بر خصلت تجاوزگرانه و غارتگرانه این جنگ.

با اشغال عراق جرقه زده شد که با تغییر و تحولات بعدی، منطقه به جهنمی تبدیل گشت که آتش آن زندگی و هستی مردم این دیار را به تلی از خاک و خاکستر تبدیل نموده است.

قدرت‌های امپریالیستی، حکومت‌های فاسد، ارتجاعی و استبدادی منطقه، از رژیم جمهوری اسلامی گرفته تا عربستان سعودی، دولت بشار اسد، حکومت‌های ترکیه و عراق و کشورهای حاشیۀ خلیج‌فارس، اسرائیل و همچنین گروه‌های ارتجاعی اسلامی را تقویت و موردحمایت قراردادند تا نقش آتش‌بیاران این وضعیت را ایفا نمایند. تمامی بازیگران این صحنه مدافعین سرسخت نظام سرمایه‌داری‌اند که جهت تحقق اهداف ضد مردمی خود، جنگ‌های ارتجاعی، مذهبی، ملی، قومی و ناسیونالیستی را دامن می‌زنند.

ریشه و دلایل اصلی را بایستی در سیستم سرمایه‌داری جهانی جستجو کرد. خلاصی از این وضعیت، درگرو ایجاد صف‌بندی کارگران و زحمتکشان جهان و تکیه‌بر روح همبستگی انترناسیونالیستی و مبارزه با ستم و استثمار جهان سرمایه‌داری است.

زنده‌باد آزادی-زنده باد سوسیالیسم

برقرار باد حکومت شورایی

کمیته خارج از کشور سازمان فدائیان (اقلیت)

۱۸ ژوئیه ۲۰۱۶

متن کامل در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.