مسئول این فاجعه کیست؟

آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو، فاجعه به بار آورد. بر طبق گزارش‌های موجود، بین ۳۰ تا ۵۰ تن از کارگران فداکار آتش‌نشانی در حین نجات مردم و عملیات اطفای حریق، زیر آوار ماندند و جان خود را از دست دادند. تعداد ٧٠ تن نیز مصدوم شدند که حال برخی وخیم اعلام شده است.

مقامات دولتی که از خشم مردم در پی این فاجعه در هراسند، تا پایان روز از اعلام آمار تعداد کشته‌شدگان خودداری کردند، تا با آوردن نیروهای مسلح و کنترل اوضاع، تدریجاً خبر جان‌باختگان را اعلام کنند. تا ساعت ٧ بعد از ظهر، تعداد کشته‌ها را ٢٠ تن اعلام کرده‌اند.

علت این حریق که به مرگ این کارگران انجامید چیست و چه کسی مسئول آن است؟ علت این حادثه نیز هم‌چون تمام موارد دیگری که روزمره شاهد آن هستیم و به قتل کارگران می‌انجامد، عدم رعایت موازین ایمنی است. مالکان و سرمایه‌داران برای کاهش هزینه‌ها و در نتیجه افزایش سود و ثروت خود، تا جایی که بتوانند، هزینه‌های ایمن‌سازی را با حمایت رژیم جمهوری اسلامی کاهش می‌دهند. از همین‌رو است که در ایران حوادث ناشی از ناایمنی محیط کار بالا است. دلیل آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو که در این‌جا نیز به کشتار کارگران آتش‌نشانی انجامید، عدم رعایت موازین ایمنی است.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در گفتگو با رسانه‌ها به همین مسئله اشاره کرد و گفت: پیش‌ از این، عوامل آتش‌نشانی بارها نسبت به وضعیت ایمنی ساختمان پلاسکو هشدار داده بودند.

یک کارشناس ارشد سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان تهران در گفتگو با ایسنا گفت: می‌توان گفت‌ قدیمی بودن، عدم وجود سیستم اطفاء حریق، عدم بهسازی و بازسازی المان‌های سازه‌ای و عدم توجه به مراقبت و نگهداری از ساختمان از مهم‌ترین دلایل فرو ریختن ساختمان بوده است.

به گفته وی نبود سیستم اطفاء حریق در ساختمان پلاسکو یکی از مهم‌ترین مسائلی بود که اگر به‌موقع به آن توجه می‌شد میزان حادثه کم‌تر بود.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران نیز به همین مسئله اشاره کرد و افزود: بارها آتش‌نشانی، اعضای شورای شهر تهران و کارشناسان ایمنی درباره ناامن بودن این ساختمان تذکر داده‌اند. ساختمان پلاسکو همچون ساختمان علاءالدین و دیگر بناهای تجاری که نه ایمنی لازم را دارند و نه از تجهیزات امدادی استاندارد برخوردار هستند آمادگی ایجاد بحران‌های شهری را دارند.

وی تأکید کرد که سازمان آتش‌نشانی و بازرسی بارها به ناایمن بودن ساختمان پلاسکو همچون ساختمان علاءالدین به مالک تذکر داده بودند،  اما شاهد هستیم که این تذکرات نتیجه‌ای در پی نداشته است. این دیگر اوج رسوایی برای رژیم جمهوری اسلامی و شورای شهر قلابی آن است و آشکار می‌کند که مسئول این فجایع کیست. “رئیس کمیته عمران شورای شهر” اعتراف می‌کند در ساختمانی که هر روز هزاران تن از مردم به آنجا رفت‌وآمد دارند، هر لحظه امکان بروز فاجعه و کشتار مردم وجود دارد، اما توجیه رسواتر این است که به مالک تذکر داده شد، اما تذکرات نتیجه‌ای نداشته است.

هیچ مقامی در این کشور مسئولیت فجایع را بر عهده نگرفته و نمی‌گیرد. وقتی هم فاجعه‌ای که از پیش معلوم بود رخ می‌دهد، به وقوع پیوست، آن‌وقت مقامات بالا برای رفع مسئولیت از خود به مقام‌های پائین‌تر دستور می‌دهند در مورد علت بروز فاجعه تحقیق شود. دقیقاً همین کاری که حسن روحانی کرد و به وزیر کشور دستور داد: “در اسرع وقت،‌ علل حادثه و مسئولیت حادثه بررسی و گزارش شود.”

علت حادثه پیشاپیش مشخص بود، وزیر کشور و شهرداری تحت مسئولیت وی حتی بنا به اعتراف “رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران” از آن آگاه بودند و می‌دانستند که حادثه در حال رخ دادن است، فقط این مانده بود که در چه لحظه‌ای رخ ‌دهد  و چه تعداد کشته ‌شوند.

بنابراین روشن است که مسئول این فاجعه رژیم جمهوری اسلامی و مقامات آن هستند که از منافع مالکین و سرمایه‌داران دفاع می‌کنند و اجازه می‌دهند که آن‌ها ایمن‌سازی را نادیده ‌گیرند و به بهای کشتار کارگران و دیگر اقشار مردم، سود و ثروت خود را افزایش دهند.

سازمان فدائیان (اقلیت) فاجعه اسف‌بار جان باختن کارگران آتش‌نشانی را به خانواده‌های این عزیزان تسلیت می‌گوید و خود را در غم آن‌ها سهیم می‌داند.

 سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی – برقرار باد حکومت شورایی

زنده‌ باد آزادی – زنده ‌باد سوسیالیسم

سازمان فدائیان (اقلیت)

٣٠ دی ماه ۱۳۹۵

کار – نان – آزادی – حکومت شورایی

متن کامل در فرمت پی دی اف

 

POST A COMMENT.